" - Lue ole hyvä

- öh; on kielletty, on kielletty, on kielletty..

- Viisituhatta kertaa on kielletty

- Onko siinä varmasti viisituhatta kertaa?

- Vannon kautta kiven ja kannon " - Muumilaakson tarinoita jakso 29

Yritteässeni lukea jo ties kuinka monetta kertaa Valviran virallista anniskelupassi materiaalia, hermostun sen tekstin jäykkyyteen sekä siihen kuinka kuin joka toiset sanat on on kielletty. Viimeksi viime tammikuussa päivitetty alkoholi laki on jakanut mielipiteitä puolin ja toisin. Lähes tulkoon ollaan jo järjettömyyden rajoissa siinä, että mikä on sallittua ja mikä ei. Valvira vaati poistettavaksi kaikki alkoholien mainoskuvat pois rekkojen kyljistä sekä tienvarsien mainokset heivattiin huis helvettiin. Eli käytännössä et voi enään lähes missään nähdä mainosta siidereistä tai oluista, paitsi ehkä hyvällä tuurilla telkkarista, mutta vasta kello 22 jälkeen. Ymmärrän toki että lait on asetettu suojelemaan ihmisiä sekä ohjailemaan yhteiskuntaa, mutta pitäisi sentään asettaa jokin raja sille, että kuinka pitkälle ja järjettömyyteen asti lakeja saisi viedä.

Vaikka itse luokittelisin itseni alkoholin vähäiseksi kuluttajaksi sekä selvinpäin olemisen puolesta puhujaksi, niin silti alkoholipassin materiaalin lukeminen lähes tulkoon raivostutti, koska siitä on tehty niinkin yksityiskohtaisen tarkkaa. Mainostamisessa varsinkin on jotkin säännöt lähes tulkoon järjettömiä, sillä jos jokin mainoksen väriyhditelmä tuo mieleen vahvan alkoholin, kielletään se vedoten epäsuoraan mainontaan. Koskenkorva pullon kyljessä oleva kuva peltoaukeasta oli erään aikakausi lehden sivulla, kuva kiellettiin vedoten sen olevan epäsuoraa mainontaa. Samoin Finlandia-vodka konvehti rasiasta ei saanut laittaa mainosta ratikan kylkeen, sillä se oli epäsuoraa mainontaa. Mitä helvettiä, oikeasti Valvira?!? Vedän henkeä ja rauhotun. Mainostamisesta varsinkin vahvan alkoholin tuottajille on tehty lähes tulkoon mahdotonta, kun taas mietoja alkoholijuomia saa sentään edes jonkin verran mainostaa. Ei kovasti houkuttelisi lähteä alkoholi bisnes alalle, kun Valviran kaikki kiellot mainostamisesta varsinkin perustuu siihen ettei vain vahingossakaan yritys edistä myyntiään uuden alkoholin mainoksella. Suorastaan vituttaa niiden puolesta jotka yrittävät saada uutta alkoholijuomaa markkinoille. Tosin ravintolassa, jossa on anniskeluoikeudet, saa mainostaa väkeviäkin alkoholijuomia kuvin sekä tekstein, mutta vain sillä ehdoin ettei yksikään kuva ulospäin näy.

Mä yritän oikeasti kovasti olla ymmärtäväinen. Tottakai lapsia tulee suojella ja niin ees päin, mutta luuleeko Valvira tosissaan että yhden alkoholipullon näkeminen ajaa sen katsojan heti sitä maistamaan sekä se on samantien portti auki alkoholismiin? Toki kieltämättä jonkin mainoksen näkeminen saattaa edesauttaa kyseisen tuotteen ostamista. Mutta liiallinen kieltäminen ei aina ole hyväksi, kuten varmaan jotkut teini-ikäisen kasvattaneet vanhemmatkin tietävät. Mä en usko että pieniä lapsia tarvisi niin suojella siltä että he näkisivät tienvarressa kuvat kalja tölkistä, olisin enemmän huolissani niistä teineistä. Nuoruus ja varsinkin teini-ikä on kokeilemisen aikaa, ja silloin osa alkaa kiinnostumaan alkoholista sekä muista nautintoaineista, mutta nyt tälläkertaa sivuutamme ne muut nautintoaineet ehkä seuraavaan kertaan. Uusien alkoholilain säädösten myötä tuntuu kuin alkoholi olisi viety piiloon, sitä piilotellaan eikä sitä näytetä missään. Siitä tulee kuin suuri kielletty hedelmä, joka hyvin todennäköisesti alkaa kiinnostamaan vähemmänkin uteliaita alaikäisiä. Netissä oli jossain vaiheessa vetoomus jonka mukaan Alkon ikkunat olisi peitettävä. Itse en nähnyt ajatuksessa yhtään mitään järkeä, sillä mitä enemmän asioita piilotellaan, sitä enemmän ne alkaa joitakin kiinnostamaan. Emmekä varmaankaan halua että kahdeksantoista vuoden alkoholi aiheen välttelyn sekä pullojen piilottelun jälkeen nuori astuu ensimmäistä kertaa Alkoon, uteliaana sekä tietämättömänä ostaa kaikkea mahdollista ja seuraavana päivänä herää vatsahuuhtelusta? Ehkä nyt oli hieman liioiteltua, mutta uskon että alkoholista sekä sen vaikutuksista enemmän puhuminen nuorille, voisi auttaa paremmin kuin se että mainokset viedään pois ja keskiolut alkoon. Pois silmistä ei aina ole pois mielestä.

Mutta taas palatakseni siihen että toki lait pyrkivät meitä jollain tasolla suojelemaan. Ja jotta ei aivan täydeksi haukkumiseksi menisi, niin on alkoholi lainsäädännössä jotain hyvääkin. Mainosten rajoittamisen osalta hyvää on se ettei niissä aivan mitään valheita tai perusteettomia lupauksia ole. Ja onhan se ehkäpä hyvä ettei teletappien mainoskatkolla saa mainostaa Jack Danielsin uusinta tuotetta. Ja liikenne turvallisuutta on pyritty parantamaan toitottamalla että jos otat, et aja ja jos ajat et ota. Tottakai jonkintasoinen lainsäädäntö alkoholia kohtaan on pakollinen, jotta ei joka jannu tuntisi jotakuta joka kuoli rattijuopon alle tai että maistoi alkoholia koska muumit sitä mainosti.

Alkoholipassiin lukeminen on avartanut silmäni, ymmärrän miksi ravintoloissa ollaan niin tarkkoja siitä että saa ostaa vain yhden juoman kerrallaan sekä siitä miksi en näe missään mainoksia alkoholista. Ennen en edes asiaa tiedostanut, mutta nyt olen tajunnut että ihmisenä joka ei lue mainoksia eikä usein käy baareissa, niin missä edes voisin törmätä alkoholipitoisen juoman mainokseen. Tai no telkkarista kello 22 jälkeen. Välillä alkoi lukeminen vituttamaan niin että avasin siiderin. Kaikki tuntui olevan Valviran materiaalin mukaan kiellettyä, On kielletty, on kielletty, on kielletty, on, kielletty... Mutta sentään yhtä asiaa ei Valvirakaan voi alkoholin kuluttajalta kieltää: sillä ostaessasi itsellesi Alkosta tai ruokakaupasta alkoholia, ei Valvira voi kieltää sitä juomasta. Tai jos Valviralta kysyttäisiin sekin voisi olla kielletty. Jos huominen alkoholipassikokeeni menee kunnialla läpi, niin mä niin juon itseni semi hiprakkaan vain puhtaasta vittuilemisen ilosta. Ei muuta kun hölökynkölökyn ja nauttimaan kesästä terasseille!

32.jpg

Valvira repis pelihousunsa tällasesta mainoksesta

1556672219.jpg

Valviran pikkujouluissa varmaan pelataan peliä jossa jokainen kirjoittaa lapulle järjettömältä kuullostavan mahdollisen lain. Ja se ehdotus joka on kaikkein järjettömin ja voittaa, ajetaan läpi Suomen alkoholilainsäädäntöön.